حضرت آیت الله خامنه ای
س: مراسم شبیه خوانی که در حال حاضر در خیلی جاها مرسوم است. چه حکمی دارد؟
ج) تعزیه و شبیه خوانی اگر مشتمل بر دروغ و باطل نباشد، مفسدهای هم نداشته باشد و موجب وهن مذهب هم نشود، اشکالی ندارد
حضرت آیت الله اردبیلی
شبیه خوانی هایی که در حال حاضر صورت می گیرد چه حکمی دارد؟
جواب : اصل تعزیه و شبیه خوانی بلامانع است، و در اجرای آن بایستی از امور خلاف شرع، مانند دروغ و مضامین و حرکاتی که موجب وهن و استخفاف نسبت به حضرات معصومین(ع) است، اجتناب شود.
سؤال : نظر حضرتعالی در خصوص شبیه خوانی که مردها برای نقش زن لباس زن می پوشند چیست؟
جواب : اگر از جهت خصوصیت اشخاص و کیفیت برگزاری مراسم و نحوه ی ایفای نقش، اهانت آمیز نباشد، با حفظ سایر جهات شرعی اشکال ندارد.
حضرت آیت الله وحید خراسانی
ظاهرا جایز است شبیه شدن و ممثل گردیدن (در تعزیه خوانها) چنانچه بین شیعیان چندین قرن است معمول و متداول است برای بپا داشتن عزا و گریه و گریاندن و خود را به حالت حزن و گریه در آوردن اگر چه مردها لباس زنها و یا زنها لباس مردها را بپوشند و اگر ما سابقا (چهار سال قبل) اشکال در این مساله داشتیم و حکم به جواز را مقید گفتیم لکن پس از اینکه دوباره به ادله مراجعه کردیم برای ما آشکار شد که تحریم تشبیه و تمثیل مرد به زن زمانی است که مردان راسا خود را به زی و روش زنها در آورند نه اینکه در مدت کوتاهی لباس زن را بپوشند بدون اینکه زی خود را تبدیل کنند و از حدود مردان خارج شوند و اخیرا در حاشیه عروه الوثقی این استدراک را بیان کردیم بلی باید مواظب باشند در شبیه خوانی و عزاداری محرمات شرعی انجام نشود و اگر اتفاقا حرامی واقع گردد سرایت به اصل عزاداری نمی کند چنانچه قبلا گفته شد .چهارم : دمام (طبل و سنج و شیپور) که در دسته جات حسینی استفاده می شود و در سوگواریها مرسوم است حقیقتش برای ما تا به حال کشف نشده پس اگر مورد استعمالش اقامه عزای امام حسین و اعلان به اجتماع عزاداری است و شبیه بر سوگواری است که محتاج الیه بعضی دسته جات و همچنین در برخی از هیجانها و هوسه های عربی معمول است و نظیر آن پس ظاهرا جواز استعمال آن است کما اینکه در نجف اشرف هم نزد ما معروفست والله العالم .
5 ربیع الاول 1345 ه ق
حرره الاحقر محمد حسین الغروی النیینی
حضرت آیت الله تبریزی
وضـع تـعـزیـه خوانى , شبیه سازى , پوشیدن لباسهاى رنگارنگ , پوشیدن مرد لباس زن , طبل , سنج , شیپور ,ویالون , نى زدن در آنها , نوحه خوانى , سینه زنى , زنجیر زنى , و روضه خوانى بر منبر را براى مقلدین خود روشن فرمایید ؟جواب بسمه تعالى تعزیه و شبیه خوانى چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومین علیهم السلام نباشد مانعى نـدارد , و اسـتعمال آلات لهو بنحو لهوى جایز نیست و لو در مجالس عزادارى باشد , ولى استعمال طـبل و سنجى که از آلات لهو نباشد مانعى ندارد , وعزادارى حضرت سید الشهدا علیه السلام هر صـورتى که مصداق جزع باشد و عنوان حرامى بر آن منطبق نشودمطلوبیت شرعى دارد و با قصد قـربـت از عبادات حساب مى شودو نوحه خوانى و سینه زنى و زنجیرزنى و روضه خوانى ازمصادیق جزع هستند و مطلوبیت دارند , واللّه العالم .)
حضرت آیت الله سید محمد صادق روحانی
سؤال: نظر حضرتعالی در مورد مراسم تعزیه و شبیه سازی امام حسین و حضرت زینب و ...آن هم توسط افراد معمولی چیست؟
جواب: کار خوبی است، فقط باید رعایت کنند که به جملات غیر شرعی وتوهین آمیز توهین به آن بزرگواران نشود .
حضرت آیت الله بهجت
تعزیه و شبیه خوانىهاى مذهبى به صورت فعلى، چه حکمى دارد؟
اگر مشتمل بر حرام و منشأ انتزاع حرام نباشد، مانعى ندارد.
تشبّه به اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ در نمایش و تعزیه
1826. تشبه به اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ در نمایش و تعزیه و... چه حکمى دارد؟
ج. اگر هتک احترام نشود، مانعى ندارد.
تعزیه تاریخ غیر معتبر
1827. تعزیه و شبیهخوانى بخشهایى از تاریخ که سند معتبرى ندارند (مثل ازدواج حضرت قاسم)، چه حکمى دارد؟
ج. اگر معلوم باشد که نقل از بعض تواریخ و روایتها است، اشکال ندارد.
سیاهپوشى در عزادارى اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ
1828. در مراسم عزادارى اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ سیاه پوشى چه حکمى دارد؟
ج. خوب است، ولى موجب اعتراض به دیگران نباشد.