تابلوی سایت "ثابت"




مختصری درباره تعزیه احمد آباد:
این تعزیه از سالهای دور در روستای احمد آباد از توابع "زرند کرمان" اجرا می شده است وحال این آئین مذهبی به عنوان یک سنت، در این روستا محسوب میشود. لازم به ذکر است که این مراسم هر سال به دور از خرافات به اجرا در می آید...

راههای ارتباطی با ما
درصورتی که خواهان ارتباط با عوامل تعزیه هستید، میتوانید با شماره های ۰۹۱۳۱۴۲۶۴۸۸(اقای یزدانپناه) و ۰۹۱۳۱۹۸۷۲۳۹ (اقای یزدانی) تماس حاصل فرمایید. این گروه تعزیه آماده هرگونه همکاری با گروههای تعزیه، ازجمله اموزش است.

در ادامه مطلب: "گزارش کامل درباره تعزیه احمد آباد" ، "اسامی کارگردان و تمامی بازیگران تعزیه" ، "عکسهایی از تعزیه احمد آباد زرند (به زودی)"
ادامه نوشته

این ایام سوگواری تسلیت...

حمایت از گروه تعزیه...

 ذاکرین این گروه هیچ مبلغی در قبال ایفای نقش خود دریافت نمیکنند و هیچ توقعی هم ندارند و در حد بضاعت خود ، لوازم تعزیه را فراهم میکنند. اعضا و دست اندرکاران این گروه، شورای اسلامی و دهیاری روستا از هیچ کوششی در این راه دریغ نمیکنند. مردم دیندار این روستا هم در حد توان، کمک میکنند که البته باز هم کافی نیست. اما با کمال تاسف، باید بگوییم که نهادهای شهرستان، هیچگونه کمکی به این میراث ارزشمند که حداقل در سطح شهرستان بی نظیر است نمیکنند که جای بسی تامل است.

عزیزان میتوانند برای بهبود کیفیت تعزیه، کمکهای مالی خود را به شماره حساب و شماره شبا ذیل درسراسر کشور واریز نمایند:

شماره حساب: 4815700248

شماره شبا: 110120010000004815700248

(زرند-بانک ملت-شعبه بهشتی)

تصاویری از تعزیه قمربنی هاشم احمداباد در عاشورای92

برای مشاهده این تصاویر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
درضمن بعد از مشاهده تصاویر نظرات سازنده خود را برای ما ارسال فرمایید...

از اقایان محمدحسین اثنی عشری بعنوان عکاس و محسن ربانی بعنوان گرافیست تشکر میکنیم


ادامه نوشته

گزارش اولین جلسه هیئت امنای گروه تعزیه

اولین جلسه هیئت امنای گروه تعزیه عصرچهارشنبه برگزار گردید. در این جلسه که امام جمعه محترم شهرستان نیز حضور داشتند  اعضای هیئت امنا انتخاب و سمت هرکدام مشخص شد.

در ابتدای جلسه اقای حاج سعیدیزدانی ضمن عرض خیرمقدم خدمت حاج اقا کرمی پور، نکاتی را در خصوص سابقه و کیفیت این تعزیه در روستای احمداباد بیان کرد. سپس امام جمعه محترم نیز به ایراد سخنانی پیرامون این هنر و این گروه پرداختند. ایشان ضمن تقدیر از گروه امادگی دفتر امام جمعه شهرستان را برای همکاری با گروه اعلام کردند.

در ادامه نوبت به انتخاب هیئت امنا رسید. سمت ها مشخص و وظایف هریک اعلام شد. اعضای هیئت امنا به شرح ذیل میباشد:

اقای حاج عباس بلوچی: رئیس

اقای حاج مختار یزدانپناه: نایب رئیس

اقای بازعلی جمالیزاده: عضو اصلی

اقای حاج سعید یزدانی: دبیر جلسات

اقایان حاج علی یزدانی و حاج مصطفی یزدانپناه: روابط عمومی

اقای حاج حسین یزدانی: امور مالی

 مهدی یزدانی: مسئول سایت

همچنین اقایان حاج مختار یزدانپناه و شیخ حسن یزدانی به ترتیب مسئول تمرین نقش مخالف و موافق تعیین شدند.

بزودی گوشه هایی از تعزیه عاشورای 92...

در حال اماده کردن صحنه های زیبایی از تعزیه عاشورای 92 احمداباد بصورت عکس و کلیپ هستیم. انشاالله بزودی انها را در وبسایت مشاهده خواهید کرد...

اطلاعیه مراسم تعزیه

http://s4.picofile.com/file/8100071400/Taeziye.jpg

الحمدلله دوباره زنده موندم و محرمو ديدم...

                 خدا رو شكر محرمتو ديدم دوباره اقاجون

                                                 نمردم و ديدم دوباره بارون ميباره اقاجون

یک ماه تا محرم...

تـا مــاه مـــحرم حــسینی یـک مـاه

یک سینه،دو دست،اشک،سوز، آه

یـک مــاه دگر دوباره دم خواهم زد

مــظلوم حـــسین یـــا ابـــاعـــبدالله


نظر شما در مورد نقشهای اصلی تعزیه امسال




از همه ی کسانی که تعزیه احمداباد را تماشاکرده اند درخواست میکنیم که دراین نظرسنجی شرکت کنند...
به نظر شمادرتعزیه عاشورای 92 احمداباد،کدام فرد را برای کدام نقش مناسب میبینید؟

تعزیه حضرت علی در احمداباد

در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) در روستای احمداباد مراسم احیا با شور خاصی برگزار شد و گروه تعزیه قمر بنی هاشم احمداباد قسمتی از تعزیه ضربت خوردن حضرت علی را به نمایش گذاشت و مردم از این تعزیه استقبال کردند.

گروه تعزیه قمربنی هاشم احمداباد تقدیم میکند

باتامین هزینه ی جابجایی،این گروه تعزیه حاضر است تعزیه،امام حسین،حضرت ابوالفضل،حضرت علی اکبر،حضرت قاسم،حضرت علی اصغر،سکینه خاتون،عبدالله رضی،حبیب بن مظاهر،زهیربن قین،سعیدبن عبدالله حنفی،عابس بن شبیب،حضرت زینب را در صددقیقه در هرجای ایران و دنیا بزبان فارسی و شعر اجراکند.


بيوگرافي تعزيه خوانان

برای مشاهده ی بیوگرافی اعضای تعزیه قمر بنی هاشم احمد آباد "زرند کرمان" به ادامه مطلب مراجعه کنید.
ادامه نوشته

درمورد حرم حضرت اباالفضل(ع)

قدیمی ترین عکس حرم حضرت اباالفضل(ع)

در ادامه مطلب درمورد حرم بیشتر بخوانید...

ادامه نوشته

DVD تعزیه91

عزیزانی که مایل به دریافت DVD تعزیه ی عاشورای 91 احمداباد میباشند میتوانند با شماره 09333258879 تماس بگیرند.درضمن قیمت اینDVD سه هزار تومان میباشد.

عکسهای تعزیه عاشورای91

عکسهای تعزیه عاشورای۹۱ احمداباد را در ادامه مطلب مشاهده نمایید

ادامه نوشته

تقدیر از پیشکسوتان تعزیه قمربنی هاشم

در شب عاشورای حسینی در تکیه احمداباد از پیشکسوتان عرصه تعزیه در این روستا تقدیر بعمل امد. در این مراسم به این پیرغلامان به رسم یادبود لوح تقدیر و تندیس اعطا شد. اسامی این پیرغلامان در قسمت پیشکسوتان وبلاگ ذکر شده است. البته اقایان حاج محمدیزدانی، حاج حبیب الله یزدانپناه و حاج محمد اکبرزاده که از پایه گذاران این ایین در روستا بوده اند را نیز باید افزود.

درگذشت اسطوره تعزیه ایران تسلیت باد

بنده به نمایندگی از گروه تعزیه قمربنی هاشم احمداباد، ضایعه اسفناک درگذشت اسطوره تعزیه ایران، استاد حاج رضامشایخی را به خانواده بزرگوار ان مرحوم و خانواده بزرگ تعزیه ایران تسلیت عرض مینمایم و علو درجات ان مرحوم را از خداوند مسئلت داریم. انشاالله روح ایشان با اربابشان، اقاامام حسین(ع) محشور شود.

برای شادی روح این پیرغلام امام حسین(ع) صلوات.

کرامتی دیگر از اقاقمربنی هاشم(ع)

بابا مگر اربابت باب الحوائج نيست؟!

www.iranfars.ir
حرم حضرت ابوالفضل
علیه السلام - کربلا

سلالة السادات جناب آقاي سيدعلي صفوي كاشاني، مداحل اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام از جناب آقاي هاروني نقل كرد كه گفتند:

يكي از عزيزان سقاي هيئتي كه در ايام محرم (عاشورا) دور مي‌زد و آب به دست بچه‌ها مي‌داد، نقل مي‌كند خدا يك پسر به من داد كه يازده سال فلج بود. يكي از شبها كه مقارن با شب تاسوعا بود وقتي مي‌خواستم از خانه بيرون بيايم، مشك آب روي دوشم بود؛ يكدفعه ديدم پسرم صدا زد: بابا كجا مي‌رودي؟ گفتم: عزيزم، امشب شب تاسوعاست و من در هيئت سمت سقايي دارم؛ بايد بروم آب به دست هيئتيها بدهم. گفت: بابا، در اين مدت عمري كه از خدا گرفتم، يك بار مرا با خودت به هيئت نبرده‌اي. بابا، مگر اربابت باب الحوائج نيست؟ مرا با خودت امشب بين هيئتيها ببر و شفاي مرا از خدا بخواه و شفاي مرا از اربابت بگيرد.

مي‌گويد: خيلي پريشان شدم. مشك آب را روي يك دوشم، و عزيز فلجم را هم روي دوش ديگرم گذاشتم و از خانه بيرون آمدم. زماني كه هيئت مي‌خواست حركت كند، جلوي هيئت ايستادم و گفتم هيئتها بايستيد! امشب پسرم جمله‌اي را به من گفته كه دلم را سوزانده است اگر امشب اربابم بچه‌ام را شفا داد كه داد، والا فردا مي‌آيم وسط هيئتها اين مشك آب را پاره مي‌كنم و سمت سقايي حضرت ابالفضل العباس عليه السلام را كنار مي‌گذارم اين را گفتم و هيئت حركت كرد.

نيمه‌هاي شب بود هيئت عزاداريشان تمام شد، ديدم خبري نشد. پريشان و منقلب بودم، گفتم: خدايا، اين چه حرفي بود كه من زدم؟ شايد خودشان دوست دارند بچه‌ام را به اين حال ببينم، شايد مصلحت خدا بر اين است. با خود گفتم: ديگر حرفي است كه زده‌ام، اگر عملي نشد فردا مشك را پاره مي‌كنم. آمدم منزل وارد حجره شديم و نشستيم. هم من گريه مي‌كردم و هم پسرم گريه مي‌كرد.

مي‌گويد: گريه بسيار كردم، يكدفعه پسرم صدا زد : بابا، بس از ديگر، بلند شو بابا! بابا، اگر دلت را سوزاندم من را ببخش بابا! بابا، هر چه رضاي خدا باشد من هم راضيم!

من از حجره بلند شده، بيرون آمدم و رفتم اتاق بقلي نشستم. ولي مگر آرام داشتم؟! مستمرا گريه مي‌كردم تا اينكه خواب چشمان من را فرا گرفت در آن هنگام ناگهان شنيدم كه پسرم مرا صدا مي‌زند و مي‌گويد: بابا، بيا اربابت كمكم كرد. بابا، بيا اربابت مرا شفا داد. بابا.

آمدم در را باز كردم، ديدم پسرم با پاي خودش آمده است. گفتم : عزيزم، چه شد؟! صدا زد: بابا، وقتي تو از اتاق بيرون رفتي، داشتم گريه ميكردم كه يك دفعه اتاق روشن شد ديدم يك نفر كنار من ايستاده به من مي‌گويد بلند شود! گفتم : نمي‌توانم برخيزم. گفت: يك بار بگو يا اباالفضل و بلند شو! بابا، يك بار گفتم يا اباالفضل و بلند شدم،‌ بابا. بابا، ببين اربابت نااميدم نكرد و شفايم داد! ناقل داستان مي‌گويد: پسرم را بلند كرده، به دوش گرفتم و از خانه بيرون آمدم، در حاليكه با صداي بلند مي‌گفتم : اي هيئتها بياييد ببينيد عباس عليه السلام بي‌وفا نيست، بچه‌ام را شفا داد!

دل هوای کربلا دارد حسین...

یکـــی از عــزیــزان و دوســتان همــشـهــری بــا نــظــری کــه گـــذاشــته بــودنــد، مــبنــی بــر ایــنـکه بــه عــتــبـات عــالــیــات مـــشـــرف شــدنـد، دل مــا را هــوایــی کـــردنــد. لــذا درددلـــی را بــا اربــاب بـــی کــفــن(ع) بــصــورت شــعـــر گــذاشـــتــیـم. انــشــاالله زیــارت کـــربـــلا نــصــیـب هــــمــه مــا شـــود.

 

اروم اروم میـــره دل ســـوی حـــــرم

هــــوای کربـــــــلا بـــاز زده ســــرم

آرزوی دلــــی کــــه بــــی قـــــــراره

ســـر بــه روی ضـــریــح تــو بذاره

پـــدر و مـــادر مــــن آقــا فــــــــدات

الـــهــی بشــــم فــدای کربـــــــــلات

نوکـــر خــوبــی نــبــودم من بـــرات

ولـــی راهــم بــده بيـــــن زائـــــرات

بـطـلــب نوکــــرتــو تــا کــه بیــــــاد

ســـر بــذاره رو ضریــــح باصـــفات

توی صحنت و ضـریــح شيش گوشه

بشــيـنـه گریه کـنــه تو یـک گـوشــه

بــره عـــبــاســو زیـــارت بـــکــنــه

تـا کـه دســـتاشو تـــبـــرک بکـــنـــه

اقـاجـــون همینجوری میــــگن همـــه

دفـــعه ي اول مث خــواب میمـــونـــه

وقتی که میـــــان همـــــه زکربـــــــلا

برمیگردن ززیارت حریمت و گنبدطلا

میـــگن که عجـب صفـــــایی بود ولی

قدرشو ندونستیــم به مولامــــون علی

روزي كه زرند کربلایی شد

اخرين روزهاي ديماه سال گذشته بود كه زرند ما عطروبوي كربلا به خود گرفت. روزي كه مردم كار و زندگي خود را رها كردند و براي تبرك به سقاخانه حضرت ابالفضل(ع) زرند شتافتند. غوغايي بود در سقاخانه اي كه اعتقاد خاصي به ان داريم. روز تاريخي اي بود براي زرنديهاي عاشق حسين(ع) و ابالفضل(ع). زرنديهايي كه براي اربابشان سروجان ميدهند.

اري. ان روز پرچم سرخ گنبد طلايي اقااباعبدالله به همراه يك كاشي از حرم اقاابالفضل(ع) به شهر ما رسيد و همشهریانمان در استقبالی بی نظیر، از میدان ورودی شهر تا سقاخانه پرچم را همراهی کردند. اينگونه زرند متبرك شد، اينگونه زرند بين الحرميني شد و بر مشام زرنديها بوي كربلا رسيد. پرچم سرخ به مدت يك هفته ميهمان ما زرنديها بود و هرروز با ديدنش حال خاصي نصيبمان ميشد. و كاشي اي كه در سقاخانه نصب گرديد و براي هميشه در شهرمان ماندني شد.

براي ديدن كليپ قسمتي از مراسم استقبال از پرچم حرم اقاامام حسين(ع) و كاشي حرم اقاابالفضل(ع) به ستون سمت چپ وبلاگ مراجعه نماييد.(براي ديدن كليپ، اهنگ وب را قطع كنيد).

معجزه دستان بی دست کربلا

از معجزات اقاابالفضل(ع)، مداحی شده توسط اقای حاج حسین شیرازي

                         

ادامه نوشته

القاب امام حسین(ع)

عطشان
از القاب سید الشهدا که تشنه در کربلا به شهادت رسید . این تعبیر در روایات ، تواریخ و زیارتنامه ‌ها درباره آن امام آمده است .

مظلوم
ستمدیده ؛ از لقب ‌های سید الشهدا است که اغلب با نام او همراه است . ( یا حسین مظلوم ) . در زیارتنامه ها و احادیث ، تکیه بر روی این لقب ، ظالم بودن حکومت اموی و سپاهی که در کربلا آن حضرت را به شهادت رساند .

قتیل العبرات
کشته ‌ی اشک ها ؛ شهیدی که هم نامش گریه آور است و هم اشک ریختن در سوگ او ثواب دارد و موجب احیای عاشورا است .

سید الشهدا
به معنی سرور و سالار شهیدان . حماسه و ایثار ابا عبدلله چنان بود که او را بر همه ‌ی شهیدان برتری و سروری داد و شهدای کربلا را نیز بر دیگر شهیدان فضیلت بخشید و این سیادت و برتری در عرصه ‌ی ‌قیامت هم مشهود خواهد بود .

ثار الله
یعنی خون خدا . شدت همبستگی و پیوند سید الشهدا با خدا به نحوی است که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله‌ ی خدا می ماند که جز با انتقام گیری ‌و خونخواهی او‌لیاء خدا تقاص نخواهد شد .

قتیل الله
کشته شده ای از قبیله ‌ی ‌خداوند که جز با انتقام گیری و خونخواهی اولیاء خدا تقاص نخواهد شد .

وتر الله
دارای معنی ثار الله و قتیل الله است .

خامس اصحاب کسا
پنجمین نفر از اصحاب کسا . رسول خدا بنا به دستور خداوند ، فاطمه ، علی ، حسن و حسین را جمع کرد و همه را در زیر عبایی قرار داد و آن ها را اهل بیت خود خواند .

وارث
وارث برنده ؛ وراثت حسین بن علی (ع) از انبیا و اوصیا برای آن است که خط جهاد در راه و مبارزه با باطل و ستم و طاغوت ، سرلوحه ‌ی دعوت همه‌ ی انبیا بوده است ‌و کربلا تجلی این خط ممتد درگیری حق و باطل است .

موضع سرّالله
یکی دیگر از لقب های‌ ‌سید الشهدا (ع) که اشاره به این دارد که ایشان محل نگهداری راز های خداوند است .

لدلیل علی ‌الله
حسین (ع) دلالت کننده بر وجود خداوند است .

مجاهد
یکی از لقب های سید الشهدا است که اشاره به کارزار کردن امام با کافران برای آزادی دارد .

شهید
شاهد ، شهادت دهنده ، همچنین به معنی کشته شدن در راه خدا و دین است که یکی از لقب های سید الشهداست .

رشید
خوش قد و قامت ، رستگار ، دلیر و شجاع . یکی دیگر از لقب ها سید الشهدا است .

غریب الغرباء
تنها و بی یاور ؛ چون امام حسین (ع) در کربلا بی یار و یاور بود و لشکر یزید او را بسیار آزار و اذیت کردند ، ایشان به غریب الغربا ، یعنی غریب ترین غریبان ملقب شده اند .

شاهد
گواه ، حاضر ، مرد خدای تعالی ؛ اثریست که مشاهده در قلب ایجاد می کند و آن مطابق است با حقیقت آنچه در صورت مشهود بر قلب‌ ظاهر می شود . یکی دیگر از لقب ها سید الشهدا است .

حجت الله
حجت به معنای دلیل و برهان است و امام حسین (ع) برهان خداوند بر روی زمین است .

خازن الکتاب المسطور
خزانه دار قرآن ، یکی دیگر از لقب ها سید الشهدا است .

سفیر الله
فرستاده ‌ی خداوند . یکی دیگر از لقب ها سید الشهدا ست .

عابد
عبادت کننده و یکی دیگر از لقب ها سید الشهدا . از نمونه های بارز اهمیت ایشان به عبادت ، می توان به برپا داشتن نماز ظهر عاشورا توسط ایشان اشاره کرد .

سید شباب اهل جنه
سرور جوانان بهشت . امام حسین (ع) به همراه برادرشان ، این لقب را از حضرت محمد (ص) دریافت کردند .

سفینه النجات
امام حسین (ع) به عنوان کشتی نجات آدمیان معرفی شده است که هر کس به آن پناه بیاورد در امان است .

امام
به معنی پیشوا ، شیعیان اثنی عشری به دوازده امام اعتقاد دارند که امام حسین (ع) سومین آن هاست .

مقتول
کشته شده ؛ یکی دیگر از لقب ها سید الشهداست .

زکی
پاکیزه ، پارسا ، یکی دیگر از لقب های سیدالشهدا است .

عبدالله
بنده خاص خدا را گویند ،‌ شهیدی که عبد خداوند و مطیع اوامر الهی بود .

وصی الله
قضاء ، مقامی است که در آن نمی ‌نشیند ،‌ مگر وحی ،‌ یعنی امام یا کسی که امام او را معین کرده باشد ، وحی ‌الله به معنی تعیین شده از طرف خداوند است .

قتیل الکفره
شهید به دست کفر ، در زمانی که کفر بر حق و عدل حکومت می ‌کند و امام حسین (ع) خود را ملزم بر قیام بر علیه کفر می‌ داند .

ولی الله
ولی به معنی قرار گرفتن چیزی در کنار چیز دیگر است ، به نحوی که فاصله ‌ای در کار نباشد ؛ یعنی اگر دو چیز آن چنان به هم متصل باشند که هیچ چیز دیگر در میان آن‌ ها نباشد ،‌ ماده ولی استعمال می ‌شد ، این که در مورد قرب و نزدیکی به کار رفته است ، ولی‌الله ، به معنی قرب و نزدیکی معنوی به خداوند .

سبط پیامبر
سبط به معنی نواده است . از لقب های امام حسین (ع) ، سبط محمد النبی و سبط النبی است . امام حسین (ع ) سبط اصغر پیامبر و امام مجتبی (ع) سبط اکبر نامیده می ‌شوند.

آل الله
مقصود از آل الله و خاندان خدا ، اهل بیت پیامبر (ص) اند . امام حسین (ع) خود و دودمان پیامبر را آل الله دانسته است ، آن جا که می فرماید " نحنُ آل الله و و‏‎َرثَه رسوله "

ابوالشهداء
پدر شهیدان ، کنیه ‌ای که بر شهیدان اطلاق می ‌شود . از آن جا که امام حسین (ع) الهام بخش شهیدان راه حق بود و کربلا یش دانشگاه شهادت محسوب می ‌شد و می ‌شود ، به آن حضرت این عنوان را داده ‌اند.

ابوالاحرار
حسین (ع)‌ هم چنین لقب ابوالمجاهدین را دارد از آن جا که حسین (ع)‌ الهام بخش احرار و آزادگان است و کربلایش محل رجوع آزادگان و شیفتگان طریق هدایت است.

ابوالمجاهدین
حسین (ع)‌ هم چنین لقب ابوالمجاهدین را دارد از آن جا که حسین (ع)‌ الهام بخش مجاهدین و شهدا است و کربلایش محل رجوع مجاهدین و شیفتگان طریق هدایت است.

خامس آل عبا
از لقب ‌های سید الشهدا است که پنجمین نفر از " اصحاب کسا " است.

خون خدا
لقب سید الشهدا (ع) است و به معنی ثارالله می ‌باشد.

سلطان کربلا
از القاب سید الشهدا است به معنی بزرگ شهید کربلا.

وترالموتور
یکی از القاب سیدالشهداء (ع) تنهایی اوست.

سریع العبره
یکی از القاب امام حسین (ع) به معنی این است که یادش به سرعت اشک ‌ها را جاری می ‌سازد.

قتیل اشقیاء
یکی از القاب حسین بن (ع) است . او که از خاندان خداوندی برابر دست شقی ترین مردمان به شهادت رسید و این لقب را گرفته است.

شفایافتن حاج ماشاالله خدادادپور

داستان شفایافتن حاج ماشاالله خدادادپورکرمانی را در ادامه مطلب بخوانید...


ادامه نوشته

توسل به اقاابالفضل(ع)

راه های توسل به حضرت عباس علیه السلام

ادامه نوشته

جلوه ماه بنی هاشم در کربلا

 

حضرت عباس
حضرت عبّاس علیه السلام، جلوه عشق و ایثار، تبلور رادمردى، صفا و وقار، و تجسّم شجاعت، شهامت و كرامت است. او در میان حماسه آفرینان كربلا و شهیدان تاریخ، از چنان جایگاه بلند و مكانت والایى برخوردار است كه به گفته سیّد الساجدین، زین العابدین علیه السلام:

إنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّه ِ تَبارَكَ و تَعالى مَنزِلَةً یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهَداءِ یَومَ القِیامَةِ.

براى عبّاس علیه السلام، نزد خداوند تبارك و تعالى، منزلتى است كه همه شهدا در روز قیامت، به او رَشك مى برند.

او از مادرى بزرگوار از قبیله بنى كِلاب كه شجاع ترین، رزم آورترین و تیزْتك ترین مردانِ روزگار را در خود داشت، و در دامان پُرمهر او و در كنار برادران بى نظیرى همچون امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام، بالید و رشد كرد .

كنیه آن بزرگوار، ابوالفضل و ابو قِربه (صاحب مَشك) و القابش، سقّا و قمر بنى هاشم است.

عبّاس علیه السلام، قامتى بلند، سینه اى سِتَبر، بازوانى توانمند و چهره اى بس زیبا داشت، بدان سان كه او را «ماه بنى هاشم» مى گفتند.

عبّاس علیه السلام، در كلام معصومان علیهم السلام، به ایثار، بصیرت، استوارى در ایمان، جهاد عظیم، آزمایش نیكو و داشتن جایگاه رَشك آور در قیامت، ستوده شده است

او از آغاز قیام ابا عبداللّه الحسین علیه السلام، همراه و همدل ایشان و در هنگامه نبرد كربلا، پرچمدار سپاه او بود. عبّاس علیه السلام، در روزهاى سخت محاصره امام علیه السلام و یارانش، سقایت سپاه و آب رسانى به كودكان را بر عهده داشت .

او در آستانه شب عاشورا، در جمع همراهان حسین علیه السلام، هنگامى كه امام علیه السلام از آنها خواسته بود تا بروند و ایشان را تنها بگذارند اوّلین كسى بود كه با جملاتى سرشار از عشق و ایمان، و آكَنده از ایثار، هم گامى و جان فشانى اش را اعلام كرد .

حضرت عباس

شمر بن ذى الجوشن، در كربلا براى عبّاس علیه السلام و سه برادرش، امان نامه آورد. او كه در آغاز، حتّى از رویارو شدن با شمر، نفرت داشت، در ردّ پیشنهاد سفاهت آمیز او ، شكوهمند و استوار ، گفت:

لَعَنَكَ اللّه ُ و لَعَنَ أمانَكَ ! أتُؤمِنُنا وَابنُ بِنتِ رَسولِ اللّه ِ صلى الله علیه و آله لا أمانَ لَهُ ؟!

لعنت خدا بر تو و امان نامه ات باد! آیا به ما امان مى دهى، در حالى كه پسر پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در امان نیست ؟!

عبّاس علیه السلام، در كلام معصومان علیهم السلام، به ایثار، بصیرت، استوارى در ایمان، جهاد عظیم، آزمایش نیكو و داشتن جایگاه رَشك آور در قیامت، ستوده شده است.

امام صادق علیه السلام درباره او فرمود:

كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصیرَةِ، صَلبَ الإِیمانِ، جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِ اللّه ِ الحُسَینِ علیه السلام و أبلى بَلاءً حَسَناً و مَضى شَهیداً.

عمویمان عبّاس علیه السلام، دارای بصیرتی عمیق بود و ایمانى استوار داشت. همراه ابا عبداللّه الحسین علیه السلام، جهاد كرد و نیكو از آزمایش به در آمد و به شهادت رسید.

او از آغاز قیام ابا عبداللّه الحسین علیه السلام، همراه و همدل ایشان و در هنگامه نبرد كربلا، پرچمدار سپاه او بود. عبّاس علیه السلام، در روزهاى سخت محاصره امام علیه السلام و یارانش، سقایت سپاه و آب رسانى به كودكان را بر عهده داشت

این قهرمان شكوهمند قیام كربلا و پشتیبان شكست ناپذیر ابا عبداللّه علیه السلام، در هنگامه اوج تنهایى امام علیه السلام و در راه رساندن آب به كام هاى خشكیده كاروان حسین علیه السلام، شهدِ شهادت نوشید .

غم شهادت او ، جان امام حسین علیه السلام را بسى فِسُرد ، بدان گونه كه در كنار قامت خونینش ، از سرِ سوز ، در سوگ آن عزیز از دست رفته فرمود :

الآنَ انكَسَرَ ظَهری، و قَلَّت حیلَتی؛ اكنون، پشتم شكست و چاره ام، ناچار شد.

در «زیارت ناحیه مقدّسه»، در باره او آمده است:

السَّلامُ عَلَى أبی الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسی أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادی لَهُ الواقی، السّاعی إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ

سلام بر ابوالفضل عبّاس، فرزند امیر مؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان براى برادر، برگیرنده از دیروزش براى فردایش، فدایىِ او ، نگهدارنده، كوشنده براى رساندن آب به او، و كسى كه دست هایش بُریده .

لازم به ذکر است که هیچ سخنى از امیر مؤمنان علیه السلام خطاب به عبّاس علیه السلام یا در باره وى در منابع معتبر، ثبت نشده است.

 

چگونگی شهادت عباس قمر بنی هاشم علیه السلام

شیخ مفید (ره) می نویسد:

دشمنان، بر حسین علیه السلام حمله بردند و بر لشكرش، غلبه كردند. تشنگى بر او شدّت گرفت. بر سیل بند فرات، بالا رفت تا خود را به آب برساند و برادرش عبّاس علیه السلام، پیشِ رویش بود . سواران ابن سعد ، راه بر او گرفتند . در میان آنان ، مردى از بنى دارِم بود كه به آن سواران گفت : واى بر شما ! میان او و فرات ، حائل شوید و آب را در اختیارش نگذارید.

در ادامه می نویسد: دشمنان ، گِرد عبّاس علیه السلام را گرفتند و او را از حسین علیه السلام ، جدا كردند . عبّاس علیه السلام نیز به تنهایى با آنها جنگید تا به شهادت رسید.

عمویمان عبّاس علیه السلام، دارای بصیرتی عمیق بود و ایمانى استوار داشت. همراه ابا عبداللّه الحسین علیه السلام، جهاد كرد و نیكو از آزمایش به در آمد و به شهادت رسید

ابن شهرآشوب می نویسد: عبّاس، سقا، ماه بنى هاشم و پرچمدار حسین علیه السلام بود. او از دیگر برادرانش بزرگ تر بود و در طلب آب مى رفت كه بر او حمله بُردند. او هم به آنها حمله بُرد. پس آنان را متفرّق كرد. زید بن وَرقاى جُهَنى، در پشت درخت خرمایى به كمین او نشست و حَكیم بن طُفَیل سِنبِسى نیز او را یارى داد و بر دست راست عبّاس علیه السلام ضربه اى زد [و آن را قطع كرد]. عبّاس علیه السلام، شمشیر را به دست چپ گرفت و به آنها حمله بُرد و چنین رَجَز مى خواند:

وَاللّه ِ إن قَطَعتُمُ یَمینی / إنّی اُحامی أبَداً عَن دینی

و عَن إمامٍ صادِقِ الیَقینِ / نَجلِ النَّبِیِّ الطّاهِرِ الأَمینِ

به خدا سوگند، اگر دست راستم را قطع كنید / من، همیشه از دینم حمایت مى كنم

و نیز از امام راستگو و استوارباورى / كه نواده پیامبرِ پاك و امین است    

آن گاه ، جنگید تا ناتوان شد . حَكیم بن طُفَیل طایى ، از پشت درخت خرما به او كمین زد و بر دست چپش ضربه اى زد [ و آن را قطع كرد ] . عبّاس علیه السلام نیز خواند:

یا نَفسُ لا تَخشَی مِنَ الكُفّارِ / وأبشِری بِرَحمَةِ الجَبّارِ

مَعَ النَّبِیِّ السَّیِّدِ المُختارِ / قَد قَطَعوا بِبَغیِهِم یَساری 

 اى جان ! از كافران مترس / و به رحمت خداى جبران كننده، بشارتت باد !

همراه با پیامبر صلى الله علیه و آله ، سَرور برگزیده ! / با سركشى شان، دست چپم را قطع كردند    

پس آن ملعون، با عمود آهنین [به او زد و] عبّاس علیه السلام را به شهادت رساند.

 

(منبع: سایت تبیان)

گالری عکس تعزیه احمداباد

 با کلیک برروی ادامه مطلب، به گالری عکس تعزیه احمداباد مراجعه نمایید...

تصاویر متحرک زیبای محرم  /><br /></a><br /><br /><br /><br /><a href=

ادامه نوشته

بحر طویل تعزیه حضرت عباس(ع)

 در ادامه مطلب، بحر طویل تعزیه حضرت عباس(ع) اجراشده توسط اين گروه تعزيه را در ادامه مطلب مشاهده نماييد...

ادامه نوشته

سخن گفتن سر امام حسین(ع) با راهب نصرانی

 

ادامه نوشته

 قسمتهایی از تعزیه 90 احمداباد

 ورود شمر به کربلا:

برای دانلود کلیک کنید...


تشنگی علی اکبر(ع) پس از جنگ با طارق:

برای دانلود کلیک کنید...


شهادت حضرت علی اکبر(ع):

برای دانلود کلیک کنید...

 


امدن امام حسین(ع) بر بالین حضرت ابالفضل(ع):

برای دانلود کلیک کنید...


 تقاضای سکینه خاتون(س) از عمویش ابالفضل(ع) برای اب:

برای دانلود کلیک کنید...


وداع امام حسین(ع) با حضرت زینب(س):

برای دانلود کلیک کنید...


وداع امام حسین(ع) با سکینه خاتون(س):

برای دانلود کلیک کنید...


شهادت امام حسین(ع):

برای دانلود کلیک کنید...