نانوایی‌های ششتمد

ظاهرا برخی مشکلات در شهر ششتمد قرار است همیشگی باشد و از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کند. یکی از این مشکلات بحث نان و نانوایی‌های سطح شهر ششتمد است. امروز این مشکلات سر از خبرگزاری‌های رسمی شهرستان بزرگ سبزوار درآورده است.بنا به دلایلی نمی‌شود مشکل را به کسی نسبت داد ولی گاهی وقت‌ها گیرآوردن چند عدد نان در شهر ششتمد سخت می شود و نیاز به ایستادن در صفی به مدت یک الی دو ساعت هست که احتمال اینکه در آخر سر هم چند عدد نصیبت شود یا اصلا نانی نصیبت نشود هم زیاد است. البته امید زیادی به حل شدن این مشکل نداریم و منتظریم تا ببینیم نسل آینده چگونه با این مشکل کنار خواهد آمد.

صدای‌کوه‌میش

با صدای کوه‌میش در ششتمد همراه شما هستیم. صدای کوه‌میش یک ماهنامه با رویکردی فرهنگی، اجتماعی است که با هدف کلی توسعه پایدار شروع به فعالیت نموده است. این نشریه در اواخر سال 1400 توانست مجوز فعالیت گرفته و با شروعی نسبتا موفق شش ماهه‌ی ابتدایی فعالیت را به سرانجام برساند. این ماهنامه زیر نظر موسسه توسعه پایدار آوید ششتمد و به مدیریت محمد سلطانی در حال چاپ است. راههای ارتباطی با ماهنامه از طریق فضای مجازی (واتساپ، تلگرام و اینستاگرام) با آدرس صدای کوه‌میش است. 

پرچانگی (بخش اول)

یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های کوچک، فضولی و سرک کشیدن مردم در زندگی یکدیگر است. ما به صورت بومی و محلی، به این مسئله در ششتمد می‌پردازیم که ابعاد مختلف آن، آسیب‌های شدیدی به زندگی همه شهروندان و ششتمدی‌های مقیم سرزمین‌های دیگر وارد کرده است.

مسئله فضولی چنان به زندگی و ساختار اجتماعی ما ششتمدی‌ها صدمه زده که در زمان مهاجرات معکوس، در مقابل تمام مزیت‌هایی که برای زندگی در ششتمد می‌شماریم، مهمترین و اصلی‌ترین عیب و ایراد را «سرک کشیدن مردم در زندگی هم» می‌دانیم! بسیاری از جوان‌ها و یا زوج‌هایی که هنوز در دهۀ اول زندگی خود هستند، از ترس همین موضوع، ترجیح می‌دهند در ششتمد زندگی نکنند و سبزوار یا شهر دیگری را ـ با تمام مشکلات اقتصادی و رفت‌وآمدی و دلتنگی و ... ـ به عنوان محل سکونت انتخاب کنند!

پس نباید مسئله فضولی یا به لهجۀ محلی «پرچِنگی» را دست کم بگیریم. می‌خواهیم طی چند مطلب، این مسئله را بررسی کنیم و در مورد آن راه حل ارائه دهیم.

در گام اول، درک اهمیت این مسئله اولویت دارد. نباید از کنار آن به سادگی بگذریم. به مسائل روزمره خود دقت کنیم: فضولی‌ها چقدر ما را نسبت به همسایه، قوم و خویش، دوستان، همکاران و ... بدبین می‌کند؟ بسیاری از مسائل هست که ممکن است صد سال دو نفری که در همسایگی هم هستند، در مورد هم ندانند؛ اما یک فضولی ساده می‌تواند شما را نسبت به همسایه دل‌چرکین کند! هر روز که او را می‌بینید حس کنید با یک آدم کثیف روبرو می‌شوید! چه بسیار زندگی‌های زوجی و خانوادگی که به خاطر فضولی افراد، از هم پاشیده! چه قدر پدر و پسر، مادر و دختر، خواهرها و بردارهایی که سال‌هاست در چشم هم نگاه نمی‌کنند به خاطر یک فضولی!

پس چند دقیقه به این فکر کنید: اگر «پُرچِنگی» هم به اندازه بسیاری کارهای زشت دیگر، قباحت داشت و ما ششتمدی‌ها آن را از فرهنگ روزمره خود حذف کرده بودیم، جهانمان، چقدر لذت‌بخش‌تر و زندگی‌ها چقدر پایدارتر بود؟

ادامه دارد...

https://t.me/sheshtamadgardi

 

https://instagram.com/sheshtamadnews

ارزش چیست؟

🖋محمد سلطانی

 در جریان کنشها و واکنشهای اجتماعی، بارها سخن از لزوم احترام به ارزشها و حفظ آنها به میان می آید و آنچه غالبا به عنوان ارزش مطرح میشود، اصول مذهبی و دستاوردهای انقلابی است. تردیدی نیست که در جامعه مذهبی و انقلابی ما، این ارزشها مورد قبول و احترام همه بوده و هست. هر آنچه به عنوان اصول عقاید یک ملت مطرح می شود و هر آنچه در مسیر تلاش و حرکت او به سوی تعالی و پیشرفت حاصل می گردد، قطعا مورد احترام همه افراد آن جامعه بوده و ارزش نامیده می شود. البته دامنه مفاهیم اخلاقی و مصادیق رفتاری ارزشمند و قابل احترام در سراسر گیتی بسیار گسترده است.
به نظر می رسد لازم باشد همه ما در کشاکش جریانها و رقابت‌های سیاسی و اجتماعی، همیشه" انصاف"را به عنوان یکی از ارزشهای بدیهی و اخلاقی که مورد قبول و تاکید بشر در همه دوران ها بوده است به صورت جدی تر در رفتار و اعمال خود مد نظر داشته باشیم.  
نکته قابل توجه و تامل اینکه هیچ کس حق ندارد  عقاید ديني و دستاوردهای ارزشمند انقلاب و به ویژه فداکاریها و جان فشانی های شهدای گرانقدر شهر و دیار خود را به نفع اهداف شخصی، قومی، گروهي، حزبی و سیاسی خود مصادره نماید. چنین رفتاری را می توان بزرگترین خیانت و سوء استفاده از ارزشها دانست.
https://t.me/sheshtamadgardi

چرا ششتمدی‌ها مهاجرت می‌کنند؟

این مطلب، تحلیلی برای طرح بحث است و به دنبال تحمیل یا تجویز سخن خاصی نیست. در واقع با این هدف این سطرها را می‌نویسم که چند دقیقه ذهن‌ها را دعوت کنم به فکر کردن به اینکه «چرا در سال‌های اخیر شکل جدیدی از مهاجرت در میان ششتمدی‌ها مرسوم شده است؟» از مهاجرت به سبزوار گرفته تا تهران و کیش و شهرهای شمال کشور.
عدد و رقم‌های مربوط به جمعیت ششتمد در دهه‌های اخیر، تغییرات محسوسی را به ما ارائه نمی‌دهد. بنابراین حجم مهاجرت و مهاجرت‌معکوسی که اتفاق می‌افتد زیاد مورد نظر نیست. آنچه محور این بحث خواهد بود «دلیل مهاجرت» است. جنس این مهاجرت، مشابه چیزی که در روستاهای بخش یا دیگر شهرها و روستاهای کل منطقه اتفاق می‌افتد، نیست! اغلبِ مهاجرت‌ها از مناطق محروم، به خاطر «شغل» و وضعیت اقتصادی است. در ششتمد اما؛ این پدیده زیاد به چشم نمی‌خورد، چرا که تعداد زیادی از این مهاجرها، کارمند دولتی هستند و کسانی هم که شغل آزاد دارند، وضعیت درآمدی مناسبی در ششتمد داشته‌اند.

ادامه نوشته

ششتمدنیوز چیست؟

ششتمد در بعضی حوزه‌های فرهنگی، همیشه یک سروگردن از تمام مناطق منفک شده و نشدۀ سبزوار بالاتر بوده و هست. یکی از این ابعاد فرهنگی، کاربری «رسانه» است. ششتمدی‌های مدت‌ها پیش‌تر از حتی مراکز شهرستان، نشریه داشتند و اخبار و تحلیل‌های محلی را در قالب نشریه خود پی می‌گرفتند! با پیشرفت تکنولوژی و در اختیار قرار گرفتن ابزار نوین رسانه، باز هم در ششتمد، پیش‌تر از بسیاری مناطق دیگر، رسانه‌های مدرن شکل گرفتند. «ششتمدنیوز» یادگار آن دوران است. ریشه این برندِ محلیِ رسانه‌ای، زمانی است که هنوز اینترنت به صورت Dial up وصل می‌شد

...

ادامه نوشته

افتتاح

به مناسبت فرا رسیدن دهه ی فجر با حضور مسئولین شهرستان سبزوار سیستم گرمایشی برخی مدارسبزوارمجموعه های ورزشی آموزش و پرورش افتتاح شد.

 

شوری

بر اساس ماده ۲۶ قانون شوراهای اسلامی و اصلاحیه مورخه ۲۷/۸/۱۳۸۶انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

الف ـ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .

ب ـحداقل سن ۲۵ سال تمام.

ج ـاعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه .

د ـ ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .                      

  ه ـ دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار ٬ داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم یا معادل برای شهرهای تا بیست هزار نفر ٬ داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای بیست هزانفر جمعیت .                              

و ـ دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه یا کارت معافیت دائم از خدمت برای مردان                               

تبصره ۱ ـ اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشد                                                                                         

تبصره ۲ـ اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نماید ٬ تغییر محل سکونت هریک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد .

توضیح :اینکه مصادیق مدارک تحصیلی معادل غالبا برای انتخاب شوندگان طلاب و روحانیون محترم میباشد که براساس تحصیلات حوزوی و تطبیق آن با دروس دانشگاهی صورت میپذیرد و همانند انتخابات مجلس شورای اسلامی مقاطع تحصیلی بالاتر برای جانبازان عزیز و آزادگان سرافراز محسوب نمیگردد و مدارک افتخاری از سوی مراکز علمی و دانشگاهی نیز صرفا در محدوده سازمانهای مربوطه کاربرد دارد .

دهه ی فجر

جلسه اي به مناسبت فرارسيدن سي و هشتمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و به منظور هماهنگي جهت برگزاری مراسمات دهه فجر و 22 بهمن در محل بخشداري ششتمد
@sheshtamadnews

مسابقه

مسابقه اي با موضوع حفظ و تفسير سوره مباركه نور - جمعه 15 بهمن ماه در مساجد سطح شهر با شرايط سني 12 سال به بالا براي خانم ها و آقايان ششتمدي از طرف اداره تبليغات اسلامي شهرستان سبزوار برگزار ميگردد.
"جمشیدی"
@sheshtamadnews